STATUT STOWARZYSZENIA
PRAWNICY NA RZECZ ZWIERZĄT
Warszawa, 10 czerwca 2011 roku
Stowarzyszenie zrzesza prawniczki/prawników
oraz studentki/studentów prawa,
zainteresowanych teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami
prawnej ochrony zwierząt, którzy podejmują działania
na rzecz rozwoju prawa i kultury prawnej
w społeczeństwie w zakresie ochrony zwierząt.
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Stowarzyszenie nosi nazwę: Prawnicy na Rzecz Zwierząt i zwane jest w treści statutu „Stowarzyszeniem”.
2. Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) oraz niniejszego statutu.
3. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
§ 2
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 3
1. Stowarzyszenie działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swoich celów może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Stowarzyszenie może być członkiem związków stowarzyszeń, a także zagranicznych i krajowych organizacji z ograniczeniami określonymi w art. 5 ust. 2 ustawy – Prawo o stowarzyszeniach.
§ 4
Stowarzyszenie może używać wyróżniającego je znaku graficznego.
II. CELE I SPOSOBY DZIAŁANIA STOWARZYSZENIA
§ 5
Celami Stowarzyszenia są:
1. stworzenie naukowych podstaw prawa ochrony zwierząt oraz jego popularyzacja;
2. poszerzenie świadomości społecznej w zakresie prawnej ochrony zwierząt;
3. wsparcie wiedzą prawną działalności społecznej podejmowanej przez organizacje, które za swój cel statutowy mają działanie na rzecz zwierząt;
4. podejmowanie wszelkich działań mających na celu poprawę sytuacji zwierząt, zwłaszcza występowanie przed organami państwowymi.
§ 6
Stowarzyszenie realizuje swe cele poprzez:
1. inicjowanie i uczestniczenie w prawniczym dyskursie w zakresie prawa ochrony zwierząt;
2. inicjowanie, wspieranie i koordynowanie działań ośrodków naukowych i badawczych pracujących nad problematyką prawnej ochrony zwierząt;
3. inicjowanie i prowadzenie przedsięwzięć w zakresie upowszechniania wiedzy o prawie ochrony zwierząt, a w szczególności:
a. organizowanie i współorganizowanie konferencji, posiedzeń naukowych, sympozjów, zjazdów, różnego rodzaju odczytów i wykładów oraz wystaw, a także konkursów i szkoleń;
b. wspieranie sporządzania i prowadzenia projektów naukowo – badawczych dotyczących prawa ochrony zwierząt;
c. prowadzenie biura informacji prawnej;
d. współpraca z organizacjami społecznymi zajmującymi się ochroną zwierząt przy tworzeniu społecznych projektów aktów prawnych regulujących sferę ochrony zwierząt;
e. współpracę w zakresie edukacji w zakresu prawa ochrony zwierząt z uczelniami wyższymi (w szczególności wydziałami prawa) i szkołami oraz organizacjami naukowymi i społecznymi;
f. wspieranie dydaktyki prawa ochrony zwierząt;
g. współpracę z samorządami sędziowskimi, prokuratorskim oraz samorządem radców prawnych i adwokatów;
h. nawiązywanie współpracy z mediami.
4. wydawanie opinii i opracowywanie ekspertyz dla instytucji państwowych i organizacji pozarządowych w zakresie polskich i zagranicznych regulacji prawnych dotyczących zwierząt oraz ich projektów;
5. wspieranie działalności członków Stowarzyszenia prowadzonej na rzecz wyeliminowania okrucieństwa wobec zwierząt;
6. udzielanie pomocy prawnej organizacjom społecznym, występowanie w ramach obowiązujących przepisów przed sądami w sprawach o naruszenie ustawy o ochronie
zwierząt bądź przepisów innych ustaw chroniących zwierzęta;
7. prowadzenie działalności wydawniczej (publikowanie prac naukowych, popularnonaukowych, podręczników) oraz tworzenie specjalistycznych bibliotek.
§ 7
1. Realizując swoje cele Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
2. Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników lub zlecać świadczenie usług osobom trzecim, w tym członkiniom i członkom stowarzyszenia.
III. CZŁONKOWIE STOWARZYSZENIA, NABYCIE
I UTRATA CZŁONKOSTWA, PRAWA I OBOWIĄZKI
CZŁONKÓW
§ 8
Członkostwo w Stowarzyszeniu ma status:
a. członkostwa zwyczajnego
b. członkostwa wspierającego
c. członkostwa honorowego.
§ 9
1. Członkinią zwyczajną/członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda pełnoletnia obywatelka/każdy pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, która/który posiada pełną zdolność do czynności prawnych oraz wykształcenie
prawnicze bądź jest studentką/studentem na kierunku prawo i swą postawą wspiera działania na rzecz ochrony zwierząt oraz zadeklaruje przystąpienie do Stowarzyszenia.
2. Przyjęcie w poczet członkiń i członków zwyczajnych Stowarzyszenia następuje poprzez zatwierdzenie przez Zarząd deklaracji członkowskiej osoby starającej się o członkostwo w Stowarzyszeniu. Zatwierdzenie to następuje w formie uchwały podjętej zwykłą większością głosów.
3. W przypadku odmowy przyjęcia w poczet członkiń i członków Stowarzyszenia, zainteresowanej/zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się od uchwały Zarządu do Walnego Zebrania. Postanowienia § 15 ust. 1, 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§ 10
1. Członkinią wspierającą/członkiem wpierającym Stowarzyszenia może być każda pełnoletnia obywatelka/każdy pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, która/który posiada pełną zdolność do czynności prawnych oraz zadeklaruje swą pomoc na rzecz Stowarzyszenia.
2. Członkinią wpierającą Stowarzyszenia może być także osoba prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc naukową bądź finansową lub rzeczową.
3. Formę i rodzaj wspierania Stowarzyszenia członkinie wspierające/ członkowie wspierający ustalają z Zarządem Stowarzyszenia.
4. Przyjęcie w poczet członkiń i członków wspierających Stowarzyszenia następuje na zaproszenie Zarządu po podpisaniu deklaracji członkowskiej. Decyzję o zaproszeniu w
poczet członkiń i członków podejmuje Zarząd w formie uchwały.
5. Członkiniom wspierającym/członkom wspierającym nie przysługuje bierne i czynne prawo wyborcze i nie pobiera się od nich składek.
§ 11
1. Godność członkini honorowej/członka honorowego przyznawana jest za wybitne zasługi na rzecz zwierząt. Godność tę, na wniosek Zarządu Stowarzyszenia bądź 1/3 członkiń i członków zwyczajnych Stowarzyszenia, nadaje Walne Zebranie zwykłą większością głosów w tajnym głosowaniu.
2. Członkiniom i członkom honorowym nie przysługuje bierne i czynne prawo wyborcze oraz nie pobiera się od nich składek.
§ 12
1. Członkinie i członkowie zwyczajni Stowarzyszenia mają prawo brać udział w życiu Stowarzyszenia, w szczególności:
a. zabierać głos we wszystkich sprawach dotyczących Stowarzyszenia;
b. korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego,
c. wnioskować we wszystkich sprawach dotyczących celów i sposobówfunkcjonowania Stowarzyszenia,
d. zgłaszać inicjatywy dotyczące działalności Stowarzyszenia;
e. korzystać z rekomendacji i wsparcia Stowarzyszenia w prowadzonej przez siebie działalności zgodnej z celami statutowymi Stowarzyszenia.
2. Członkinie i członkowie zwyczajni Stowarzyszenia mają obowiązek:
a. uczestniczyć w realizacji celów Stowarzyszenia;
b. przestrzegać statutu, uchwał władz Stowarzyszenia i regulaminów;
c. regularnie opłacać (kwartalne) składki członkowskie;
d. swoją postawą i działaniami przyczyniać się do wzrostu roli i znaczenia Stowarzyszenia i dbać o jego dobre imię.
3. Członkinie wspierające i honorowe oraz członkowie wspierający i honorowi Stowarzyszenia mają prawo brać udział w życiu Stowarzyszenia, a w szczególności:
a. występować na Walnych Zebraniach Stowarzyszenia z głosem doradczym, we wszystkich sprawach dotyczących celów i funkcjonowania Stowarzyszenia;
b. uczestniczyć, na zaproszenie Zarządu, w posiedzeniach Zarządu Stowarzyszenia z głosem doradczym;
4. Członkinie wspierające i członkowie wspierający Stowarzyszenia zobowiązani są:
a. swoją postawa i działaniami przyczyniać się do wzrostu roli i znaczenia Stowarzyszenia,
b. do udzielania Stowarzyszeniu zadeklarowanej pomocy,
c. dbać o dobre imię Stowarzyszenia,
d. przestrzegać postanowień statutu.
§ 13
1. Utrata członkostwa, w przypadku członkiń i członków zwyczajnych i wspierających następuje:
a. poprzez pisemną rezygnację z członkostwa w Stowarzyszeniu złożoną Zarządowi,
b. poprzez wykluczenie z członkostwa uchwałą Zarządu,
c. w przypadku osób prawnych wskutek utraty osobowości prawnej bądź otwarcia likwidacji lub wszczęcia postępowania upadłościowego.
2. Wykluczenie z członkostwa uchwałą Zarządu, w przypadku członkiń i członków zwyczajnych oraz członkiń i członków wspierających, następuje gdy członkini bądź członek Stowarzyszenia:
a. podejmuje działania sprzeczne ze statutem, uchwałami Stowarzyszenia, regulaminami;
b. zalega z opłatą składki członkowskiej przez co najmniej rok po terminie płatności;
c. utraciła/utracił pełną zdolność do czynności prawnych;
d. utraciła/utracił prawa obywatelskie w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu;
e. nie wykonuje podjętych zobowiązań na rzecz Stowarzyszenia.
3. Uchwała o wykluczeniu członkini/członka zostaje podjęta po zaproszeniu członka w celu umożliwienia członkini/członkowi wyjaśnienia sytuacji. W uchwale o wykluczeniu Zarząd podaje przyczyny utraty członkostwa.
§ 14
Członkostwo honorowe wygasa przez dobrowolne zrzeczenie się lub przez pozbawienie tej godności uchwałą Walnego Zebrania za działalność sprzeczną z celami statutowymi Stowarzyszenia. Uchwała ta podejmowana jest w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
§ 15
1. Od uchwały Zarządu w przedmiocie skreślenia z listy członkiń i członków Stowarzyszenia, członkini/członkowi przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania, za pośrednictwem Zarządu, w terminie 21 dni od dnia otrzymania pisma informującego o
wykluczeniu.
2. Odwołanie rozpatrywane jest na najbliższym posiedzeniu Walnego Zebrania.
3. Uchwała Walnego Zebrania w tym przedmiocie jest ostateczna.
IV. WŁADZE I INNE ORGANY STOWARZYSZENIA
§ 16
1. Władzami Stowarzyszenia są:
a. Walne Zebranie Członkiń i Członków Stowarzyszenia, określane jako „Walne Zebranie”,
b. Zarząd,
c. Komisja Rewizyjna.
2. Organem opiniodawczym jest Rada Naukowa.
§ 17
1. Kadencja wybieralnych władz Stowarzyszenia trwa 4 lata.
2. Wybory do wybieralnych władz Stowarzyszenia odbywają się w głosowaniu tajnym spośród, wyrażających zgodę na kandydowanie, kandydatek i kandydatów wskazanych w głosowaniu tajnym przez uczestniczących w wyborach przed
przystąpieniem do właściwych wyborów (wybory indykacyjne).
3. Do władz Stowarzyszenia zostają wybrane kandydatki/wybrani kandydaci, którzy kolejno uzyskali największą liczbę ważnie oddanych głosów.
4. Pierwszy skład Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia jest ustalany na zebraniu założycielskim Stowarzyszenia na kadencję wynoszącą 2 lata.
5. Nie można być jednocześnie członkinią/członkiem władzy wykonawczej i kontrolnej.
§ 18
1. W przypadku powstania wakatu w składzie Zarządu bądź Komisji Rewizyjnej, w czasie kadencji, skład obydwu tych organów musi być uzupełniony do wymaganej przez statut liczby członkiń/członków.
2. Uzupełnienie składów, określone w ust. 1, następuje w drodze uchwał władz, w których składzie powstał wakat. Uchwały te są ważne do czasu wyborów dokonanych przez najbliższe Zwyczajne Walne Zebranie.
3. W trybie określonym w ustępie 2 uzupełnić można nie więcej niż ½ składu władzy. W przypadku konieczności uzupełnienia powyżej ½ składu, Walne Zebranie wybiera nowy Zarząd w trybie § 17.
§ 19
1. Władze Stowarzyszenia działają kolegialnie i wyrażają swą wolę przez podejmowanie uchwał.
2. Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, jeśli statut nie stanowi inaczej.
3. Wszystkie głosowania w Stowarzyszeniu są jawne, poza określonym w § 11, 14 oraz 18, chyba że zostanie złożony wniosek o głosowanie tajne, za którym opowie się co najmniej 1/4 uprawnionych członkiń i członków Stowarzyszenia.
4. Jeżeli w pierwszym terminie na posiedzeniu władz brak jest połowy liczby ich członkiń i członków, na kolejnym posiedzeniu uchwały mogą być podjęte zwykłą większością głosów oddanych przez członkinie i członków obecnych, przy czym ich liczba nie może być mniejsza niż 1/4 ogólnej liczby członkiń i członków tych władz. Zasada ta nie dotyczy uchwalania zmian statutu ani rozwiązania Stowarzyszenia, które wymagają obecności co najmniej połowy członkiń i członków Walnego Zebrania.
Walne Zebranie
§ 20
1. Walne Zebranie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. W okresach między Walnymi Zebraniami władzą Stowarzyszenia jest Zarząd jako władza wykonawcza oraz Komisja Rewizyjna jako władza kontrolna.
2. Dla realizacji zadań Stowarzyszenia można tworzyć organy pomocnicze: zespoły i biura.
§ 21
1. Walne Zebranie może być Zwyczajnym Walnym Zebraniem bądź Nadzwyczajnym Walnym Zebraniem.
2. Walne Zebranie obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
3. Zarząd zwołuje Zwyczajne Walne Zebranie raz na dwanaście miesięcy, w terminie do końca maja każdego następnego roku kalendarzowego, podając jednocześnie jego
porządek. Przedmiotem obrad Zwyczajnego Walnego Zebrania jest w szczególności udzielenie absolutorium członkiniom /członkom Zarządu z wykonywania przez nich obowiązków, rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego za ubiegły rok oraz sprawozdania z działalności za ubiegły rok sporządzonych przez Zarząd.
4. Zwyczajne Walne Zebranie, w przypadku niezwołania go przez Zarząd, może zostać zwołane przez co najmniej 1/4 liczby ogólnej członkiń i członków zwyczajnych Stowarzyszenia lub Komisję Rewizyjną.
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane przez Zarząd, na pisemny wniosek co najmniej 1/4 ogólnej liczby członkiń i członków Stowarzyszenia lub Krajowej Komisji Rewizyjnej. Nadzwyczajne Walne Zebranie musi się odbyć nie później niż 30 dni od zgłoszenia wniosku i może obradować jedynie nad sprawami, dla których zostało zwołane. Wniosek musi być uzasadniony na piśmie.
6. Powiadomienie o terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania powinno nastąpić listem poleconym, faxem lub za pośrednictwem poczty elektronicznej co najmniej na 14 dni przed terminem rozpoczęcia obrad.
7. W Walnym Zebraniu mogą uczestniczyć z głosem doradczym członkinie i członkowie wspierający, członkinie i członkowie honorowi oraz inni zaproszeni goście.
§ 22
1. W przypadku gdy liczba członkiń i członków zwyczajnych Stowarzyszenia przekroczy 30 osób, Zarząd może podjąć uchwałę o zastąpieniu Walnego Zebrania
Członkiń i Członków, Walnym Zebraniem Delegatek i Delegatów. Postanowienia Statutu dotyczące Walnego Zebrania Członkiń i Członków stosuje się odpowiednio do Walnego Zebrania Delegatek i Delegatów, chyba że Statut wyraźnie stanowi inaczej.
2. Walne Zebrania Delegatek i Delegatów tworzą delegatki i delegaci wybrani przez
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członkiń i Członków w następującej liczbie:
a. od 10 do 14 delegatek i delegatów w przypadku gdy liczba członkiń i członków zwyczajnych Stowarzyszenia wynosi od 31 do 50 osób włącznie;
b. od 15 do 19 delegatek i delegatów w przypadku gdy liczba członkiń i członków zwyczajnych Stowarzyszenia wynosi od 51 do 100 osób włącznie;
c. od 20 do 24 delegatek i delegatów w przypadku gdy liczba członkiń i członków zwyczajnych Stowarzyszenia wynosi od 101 do 150 osób włącznie;
d. od 25 do 29 delegatek i delegatów w przypadku gdy liczba członkiń i członków zwyczajnych Stowarzyszenia wynosi od 151 do 200 osób włącznie;
e. od 30 do 34 delegatek i delegatów w przypadku, gdy liczba członkiń i członków zwyczajnych Stowarzyszenia wynosi od 201 do 250 osób włącznie;
f. od 35 do 39 delegatek i delegatów w przypadku, gdy liczba członkiń i członków zwyczajnych Stowarzyszenia wynosi powyżej 251 osób.
3. W przypadku podjęcia uchwały o zastąpieniu Walnego Zebrania Członkiń i Członków Walnym Zebraniem Delegatek i Delegatów, Zarząd jest zobowiązany do zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członkiń i Członków, którego przedmiotem będzie wybór delegatek i delegatów w terminie 1 miesiąca od daty podjęcia ww. uchwały.
4. Delegatki i delegaci są wybierani na kadencję czterech lat. Kadencja delegatek i delegatów kończy się wraz z końcem kadencji wybieralnych władz Stowarzyszenia.
5. W przypadku ustąpienia, utraty funkcji lub śmierci delegatki/delegata w trakcie kadencji, skład osobowy jest uzupełniany poprzez niezwłoczne przeprowadzenie
wyborów przez Nadzwyczajne Walne Zebranie Członkiń i Członków, jeżeli liczba pozostałych delegatek i delegatów jest mniejsza niż minimalna liczba delegatek/delegatów określona w ust. 2 niniejszego paragrafu.
§ 23
1. Do właściwości Walnego Zebrania należą, w szczególności, następujące sprawy:
a) uchwalanie programu działalności Stowarzyszenia i strategicznych celów na przyszłość;
b) uchwalanie zmian Statutu Stowarzyszenia;
c) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych za ubiegły rok składanych przez Zarząd oraz sprawozdań Zarządu z działalności za ubiegły rok na Zwyczajnym Walnym Zebraniu;
d) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Komisji Rewizyjnej;
e) udzielanie absolutorium członkom Zarządu po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej;
f) powoływanie i odwoływanie pełnomocnika Stowarzyszenia do zawierania umów z członkiniami i członkami Zarządu Stowarzyszenia;
g) uchwalenie regulaminu obrad Walnego Zebrania;
h) uchwalanie zasad ustalania składki członkowskiej oraz jej wysokości;
i) powoływanie i odwoływanie członkiń i członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz Rady Naukowej;
j) rozpatrywanie odwołań członkiń i członków Stowarzyszenia od decyzji Zarządu o skreśleniu lub wykluczeniu ze Stowarzyszenia;
k) podjecie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia, likwidacji i przeznaczenia jego majątku;
l) przyznawanie tytułu członkini/członka honorowego Stowarzyszenia,
m) powoływanie delegatek i delegatów;
n) podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady Zebrania, zgodnie z niniejszym Statutem.
2. Zmiana statutu, odwołanie Prezesa Zarządu, Członkiń/Członków Zarządu, Członkiń/Członków Komisji Rewizyjnej, Członkiń/Członków Rady Naukowej oraz
rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów członkiń i członków obecnych na Walnym Zebraniu, którego przedmiotem będą te sprawy.
3. Każdej członkini zwyczajnej /każdemu członkowi zwyczajnemu Stowarzyszenia przysługuje jeden głos na Walnym Zgromadzeniu. Zarząd Stowarzyszenia
§ 24
1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członkiń i Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zgromadzeniem.
2. Zarząd składa się z od trzech do pięciu osób wybranych przez Walne Zgromadzenie na okres wspólnej kadencji.
3. Członkiem Zarządu może być tylko członkini/członek Stowarzyszenia.
4. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
5. Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członkiń i członków Zarządu, chyba że Statut stanowi inaczej.
6. Zasady działania Zarządu ustala regulamin uchwalony przez Zarząd.
§ 25
1. Zarząd ze swego grona wybiera i odwołuje Prezesa oraz Sekretarza i Skarbnika, wskazując jednocześnie, która z tych ostatnich osób jest wiceprezesem.
2. Zadaniem Prezesa Zarządu jest kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia.
3. Sekretarz Zarządu odpowiedzialny jest za prowadzenie dokumentacji władz, składającej się z: protokołów posiedzeń, uchwał oraz dokumentów potwierdzających ich wykonanie.
4. Skarbnik kieruje działalnością finansową i odpowiada za dokumentację finansową Stowarzyszenia.
§ 26
1. Do reprezentowania Stowarzyszenia uprawniony jest Prezes Zarządu, a w razie jego nieobecności Wiceprezes Zarządu.
2. Do zaciągania w imieniu Stowarzyszenia zobowiązań majątkowych upoważniony jest Prezes Zarządu działający wspólnie z jedną członkinią/jednym członkiem Zarządu.
Powyższe nie wyklucza możliwości ustanowienia przez Zarząd pełnomocnika uprawnionego do samodzielnej reprezentacji Stowarzyszenia.
§ 27
Do właściwości Zarządu Stowarzyszenia należy:
a) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania;
b) kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia;
c) zatrudnianie pracowników Stowarzyszenia;
d) składanie oświadczeń woli o nabywaniu i zbywaniu majątku Stowarzyszenia oraz przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów;
e) ustalanie wysokości opłaty wpisowej pobierane od członkiń/członków zwyczajnych i członkiń/członków wspierających;
f) decydowanie o przystąpieniu Stowarzyszenia do innych stowarzyszeń, organizacji krajowych i zagranicznych oraz o przyjmowaniu członków wspierających;
g) przyjmowanie i wykluczanie członkiń/członków Stowarzyszenia;
h) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
i) zwoływanie Walnego Zebrania Członkiń i Członków;
j) uchwalanie regulaminów wewnętrznych Stowarzyszenia, dotyczących szczegółowych sposobów działania Zarządu;
k) uchwalanie budżetu;
l) podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego;
m) udzielenie upoważnienia do reprezentowania Stowarzyszenia w postępowaniu przed sądami oraz organami administracji publicznej;
n) upoważnianie członkiń i członków Rady Naukowej do występowania w imieniu Stowarzyszenia na zewnątrz.
Komisja Rewizyjna
§ 28
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia.
2. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członkiń/członków powoływanych uchwałą Walnego Zebrania.
3. Komisja Rewizyjna ze swojego grona wybiera i odwołuje Przewodniczącą/Przewodniczącego Komisji.
4. Komisja Rewizyjna uchwala regulamin swojego działania w ramach kompetencji przyznanych Statutem.
§ 29
1. Komisja Rewizyjna co najmniej raz w roku przeprowadza kontrolę całej działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo-gospodarczej oraz ocenia celowość i rzetelność tej działalności.
2. Do obowiązków Komisji Rewizyjnej należy:
a) kontrola działalności Zarządu Stowarzyszenia;
b) badanie dokumentacji finansowej Stowarzyszenia;
c) badanie sprawozdań Zarządu z działalności Stowarzyszenia;
d) badanie sprawozdań finansowych przedstawionych przez Zarząd;
e) wybór, gdy wynika to z przepisów prawa, podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych do wykonania badania sprawozdania finansowego Stowarzyszenia;
f) kontrola realizacji postanowień Walnego Zebrania;
g) składanie Walnemu Zebraniu dorocznego, pisemnego sprawozdania z wyników badania spraw określonych powyżej;
h) występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli;
i) prawo zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członkiń i Członków Stowarzyszenia, Zwyczajnego Walnego Zebrania Członkiń i Członków Stowarzyszenia, w przypadku jego nie zwołania przez Zarząd w terminie ustalonym w Statucie;
j) składanie na Walnym Zebrania Członkiń i Członków wniosków w sprawie udzielenia absolutorium członkiniom/członkom Zarządu;
k) reprezentowanie Stowarzyszenia w sporach z Zarządem lub jego członkiniami/członkami.
3. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje jej Przewodnicząca/ Przewodniczący, przy czym posiedzenia Komisji odbywają się tak często jak to jest konieczne.
4. Uchwały Komisji Rewizyjnej wymagają dla swej ważności obecności wszystkich członkiń i członków i zapadają zwykłą większością głosów.
5. Komisja Rewizyjna ma prawo występować do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontrolnych oraz żądać wyjaśnień, a jej Przewodnicząca/Przewodniczący może brać udział w posiedzeniach Zarządu.
6. Komisja Rewizyjna ma pełny wgląd we wszystkie dokumenty Stowarzyszenia. Członkinie i członkowie władz Stowarzyszenia mają obowiązek udzielania członkiniom/członkom Komisji Rewizyjnej potrzebnych wyjaśnień i zapewnienie im warunków do wykonywania czynności kontrolnych i rewizyjnych. Rada Naukowa
§ 30
1. Rada Naukowa składa się z 5 do 9 członkiń i członków powoływanych przez Walne Zgromadzenie uchwałą, spośród samodzielnych pracowników naukowych będących
członkiniami/członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia.
2. Kadencja członkiń i członków Rady Naukowej pokrywa się z kadencją władz wybieralnych Stowarzyszenia.
3. Do właściwości Rady Naukowej należy:
a. opiniowanie programów działalności Stowarzyszenia;
b. inicjowanie i opiniowanie poszczególnych przedsięwzięć Stowarzyszenia;
c. opiniowanie projektów naukowo-badawczych inicjowanych przez stowarzyszenie, bądź, w których Stowarzyszenie bierze udział.
4. Rada Naukowa na pierwszym posiedzeniu, spośród swoich członkiń i członków wybiera Przewodniczącą/Przewodniczącego Rady, Zastępczynię/Zastępcę Przewodniczącej/Przewodniczącego i Sekretarza Rady.
5. Posiedzenia Rady Naukowej są zwoływane przez Przewodniczącą/Przewodniczącego Rady co najmniej raz na kwartał, bądź, w razie potrzeby, z inicjatywy Przewodniczącej/Przewodniczącego, trzech członkiń/członków Rady bądź na wniosek Zarządu.
V. MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 31
1. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
a. opłaty wpisowe i składki członkowskie;
b. darowizny, spadki i zapisy oraz ofiarność publiczna;
c. dotacje oraz wpływy z działalności statutowej, w tym z działalności prowadzonej odpłatnie;
d. dochody z majątku Stowarzyszenia.
2. Funduszami i majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd.
3. Składki członkowskie pobierane są za każde półrocze każdego roku kalendarzowego i powinny być wpłacane do końca pierwszego miesiąca każdego półrocza, tj. za pierwsze półrocze do końca stycznia, zaś za drugie półrocze do końca lipca.
4. Nowo przyjęte członkinie/ przyjęci członkowie wpłacają składki członkowskie w pełnej wysokości niezależnie od daty przyjęcia w poczet członkiń i członków Stowarzyszenia w terminie 14 dni od daty otrzymania powiadomienia o przyjęciu w poczet członkiń i członków Stowarzyszenia.
§ 32
Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych w imieniu Stowarzyszenia upoważniony jest Prezes Zarządu działający łącznie z inną członkinią/innym członkiem Zarządu.
§ 33
W ramach działalności Stowarzyszenia zabrania się:
a. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członkiń/członków, członkiń/członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w
stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”;
b. przekazywania majątku na rzecz członkiń/członków, członkiń/członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
c. wykorzystywania majątku na rzecz członkiń/członków, członkiń/członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji;
d. zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkinie/członkowie organizacji, członkinie/ członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
VII. ZMIANA STATUTU, ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA
§ 34
Uchwały o zmianie statutu i o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 ważnie oddanych głosów przy obecności co najmniej połowy członkiń/członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.
§ 35
W razie rozwiązania się Stowarzyszenia ostatnie Walne Zebranie określa uchwałą przeznaczenie majątku Stowarzyszenia, przy czym likwidację Stowarzyszenia i jej tryb określają przepisy prawa o stowarzyszeniach.
IX. PRZEPISY KOŃCOWE
§ 36
W sprawach nieuregulowanych statutem mają zastosowanie przepisy Prawa o stowarzyszeniach.